Пропоную продовження основних висновків звіту «Майбутнє бібліотечних послуг для та з підлітками: заклик до дій» (“The Future of Library Services for and with Teens: a Call to Action”) Асоціації бібліотечних послуг для юнацтва (США).
Чого підлітки чекають від бібліотек
Стати містком у зростаючій цифровій і знаннєвій прірві: Шкільні та публічні бібліотеки повинні забезпечити для підлітків на додаток до надання доступу до електронних засобів, формальні та неформальні можливості навчатися конструктивно та ефективно їх використовувати.
Розвиток мотивації для навчання: Занадто часто бажання підлітків вчитися гальмується освітньою системою, яка занадто зосереджена на тестуванні, не бажає застосовувати педагогічні методи, що відповідають конкретним культурним потребам, або так обмежена у фінансуванні, що надає тільки базові ресурси. Бібліотеки знаходяться поза межами формальної сфери школи і пропонують безпечне місце для навчання, що базується на зацікавленості. Публічні та шкільні бібліотеки, отже, повинні стати місцем для формального та неформального навчання.
Забезпечити навчання для підготовки підлітків до роботи: Для задоволення зростаючої потреби у кваліфікованій робочій силі школи та публічні бібліотеки повинні забезпечити підліткам можливості отримувати знання у реальному контексті 21-го століття.
Забезпечувати зв’язок між підлітками та іншими установами у громаді: Бібліотеки є лише однією з багатьох організацій, призначення яких – побудувати краще майбутнє для підлітків. Занадто часто, проте, підлітки не знають про пропоновані послуги у своїх громадах. Через те, що багато підлітків стикаються з серйозними соціальними та економічними проблемами, бібліотеки повинні забезпечити їм необхідну допомогу.
Наслідки для бібліотек
Для задоволення потреб сьогоднішніх підлітків і продовження своєї важливої та цінної для громади діяльності, бібліотеки повинні переглянути свою структуру, в тому числі такі її компоненти:
Аудиторія: Треба зосередитися на обслуговуванні всіх підлітків у громаді, а не лише на тих, хто регулярно приходить до бібліотеки.
Колекції: Повинні бути спеціально сформовані для задоволення унікальних потреб підлітків у певній громаді, яку обслуговують бібліотеки, і розширені за рахунок включення електронних ресурсів , а також експертів і наставників.
Приміщення: Фізичний простір бібліотеки має бути гнучким, що дозволить підліткам працювати над різними проектами і завданнями один з одним, а дорослим наставникам створювати умови для спільного створення та використання контенту. Віртуальний простір також дозволить підліткам спілкуватися один з одним і з експертами. Бібліотеки повинні визнати, що підлітки потребують і хочуть використовувати весь простір бібліотеки чи сайту, а не тільки певну визначену для них частину.
Програми (заходи): Протягом усього року бібліотеки організують програми, використовують свої унікальні можливості, щоби підлітки отримували важливі навички; важливо вивчати інтереси підлітків і вимірювати результати з огляду на одержані знання чи отримані навички.
Кадри: Спеціалісти-бібліотекарі з вищою освітою зосереджуються на організації та менеджменті програм і послуг для підлітків, а безпосередньо з підлітками працює персонал і кваліфіковані добровольці, які виступають в якості наставників, тренерів.
Участь молоді: Самі підлітки активно залучаються до всіх молодіжних програм і видів обслуговування, що дозволяє забезпечити як швидкий так і структурований зворотній зв’язок з персоналом бібліотеки. Участь підлітків не обмежується формально організованими групами.
Інформаційна діяльність: Це – діяльність, що продовжується і відбувається з метою виявлення і задоволення потреб підлітків; передбачає також співпрацю з партнерами, щоб задовольнити ці потреби.
Політика (правила): Ґрунтується на тому, що послуги надаються юнацтву скрізь, незалежно від їхнього місця перебування. Правила є гнучкими і легко оновлюються відповідно до потреб, що змінюються.
Професійний розвиток : Ціла бібліотека/школа має єдині підходи до планування, надання та оцінки послуг для підлітків. Досліджуються атрибути та ресурси, унікальні для бібліотек, і визначаються засоби для їх ефективного використання для досягнення цілей бібліотеки.
Сьогоднішні понад 40 млн. підлітків у США зіштовхуються з великою кількістю соціальних питань, бар’єрами і проблемами, які багато хто з них не в змозі подолати і вирішити самостійно. Майже 7000 підлітків кидають школу щодня, приблизно 40% випускників шкіл не володіють традиційними навичками грамотності, нація стоїть перед небезпекою втратити ціле покоління, що призведе до браку кваліфікованих робітників і активних громадян. Зараз настав час для публічних і шкільних бібліотек об’єднатися з іншими ключовими зацікавленими сторонами і вжити заходів, щоб допомогти вирішити проблеми, які негативно впливають на підлітків і в кінцевому рахунку на майбутнє нації. Ці проблеми не є нездоланними. Це – моральний імператив для бібліотек використовувати свої можливості та ресурси для досягнення позитивних змін і поліпшення життя мільйонів підлітків. У такий спосіб книгозбірні робитимуть неоціненну послугу своїй громаді і позиціонуватимуть себе в якості незамінного для громади ресурсу.
Переклад В.С. Пашкової
Нівроку грунтовний протест! Та може не від бідності бібліотек, а скоріше від того, що немає меж їх розвитку. Немає меж довершеності бібліотечного обслуговування. Хто це заперечить? Інша справа, хто є двигуном розвитку. В Україні традиційно цим опікується держава. А останні майже двадцять років це робить ще й УБА та інші менш потужні бібліотечні асоціації. На жаль, у цьому повідомленні не сказано, чи опікується в США публічними і шкільними бібліотеками держава? Та чи єдиним є шлях оголошення протестів? Чи не краще, скажімо, розробляти проекти потрібних законів, а не оголошувати протести? І у нас в Україні, і в США.
Це дослідження зроблено на замовлення державної структури, яка опікується бібліотеками. Його результати, думаю, будуть використовуватися для лобіювання та прийняття рішень. Проте будь-які рішення мають прийматися на основі ретельно зібраних і проаналізованих фактів. Щоби переконувати владу чи громаду виділяти кошти на бібліотеки ьреба мати конкретні факти і аргументи, тоді це – професійно… Сьогодні недостатньо сказати: “Це важливо… Давайте гроші.” Треба мати чіткі й зрозумілі аргументи.
Тема надзвичайно цікава та важлива! Дякую, Валентино Степанівно!
Покращення інформаційного забезпечення української молоді стає в нас ще гостріше в порівнянні з гостротою цих питань в США. І це факт. Та сьогодні мало що у пересічній українській бібліотеці можна запропонувати для допитливої молоді. В університецьких такої літератури мало, а в публічних немає зовсім. Залишається Інтернет. Але в інтернеті декому важко шукати потрібне. Тому пропоную посилання на одне відео на ютубі. На злобу дня – про євроінтеграцію. З цитуваннями таємничої Угоди про Асоціацію і з гарним відеорядом. Дивіться і слухайте, це аудіокнига.
Посмотрите, у нас на глазах рушится безопасность нашего государства! Усиливается угроза потери библиотек вообще. Пострадает и молодежь. Глядя на все, что происходит в последнее время в Украине, легко понять: когда молодые люди чувствуют себя исключенными из экономической жизни, они могут обратиться к насилию или экстремизму. Политики это должны осознавать. Конечно же, главное – это обеспечение молодых людей рабочими местами, заработками, доходом. Но и библиотечное обслуживание не должно отодвигаться на какой-то задний план. Допустим, государство сегодня не может в должной степени это обеспечить, т.к. мало собирает налогов. Но почему молчит отечественный бизнес? Он же богатый! И самое главное: почему УБА к этому бизнесу не обращается? Посмотрите, олигарх Порошенко стоит на трибуне Майдана и что-то требует у власти. А сам при своих нечестных миллиардах библиотекам не помогает. Так что нам приведенные здесь автором блога американские прокламации! Пусть арестуют долларовые счета наших олигархов с незаконными миллиардами и официально передадут их нашему обществу. Создадим рабочие места и библиотекам останется. Вот тогда можно будет сказать спасибо этим американцам.
Молода-молодим: і куди ж ділося ваше посилання на відео?
Невже автор цього блогу видаляє?
Це ж цензура! І обмеження свободи слова!
Цікаво, а які наміри у нашої президії УБА, партнера американської бібліотечної асоціації, котра такий гарний документ створила? Ймовірні варіанти: перший – це запозичити “під кальку”; другий – трішки доопрацювати; і третій – це не приймати таких заходів впливу на ситуацію з бібліотечно-інформаційним забезпеченням української молоді. Який з цих варіантів найбільш близький по духу президії УБА?
Вже надокучили усі оці заклики навчатись у інших. В нашій країні, на відміну від США, держава молоддю опікується. У нас в Україні є державний орган управління процесами забезпечення молоді різними ресурсами. Це – Мінмолодьспорт. Створена і продовжується розвиток усієї молодіжної інфраструктури по усім регіонам. Бібліотечне забезпечення молоді зі зрозумілих причин передано Міносвіти та Мінкультури. Держава сприяє створенню громадських організацій молоді і для молоді. І таких вже створено і діє тисячі з найрізноманітнішими профілями. Нічого цього немає в США. Зайдіть до будь-якого “Вікна в Америку” і взнаєте. Так хто у кого мав би вчитися? Тому, спасибі перекладачу за цікаву інформацію, але повчального в ній я особисто не бачу нічого. Про це ж свідчить і читаність цього посту.
А я спробувала подивитися на цей матеріал з іншого боку. Останнім часом лунають заклики скасувати мережу бібліотек для молоді. В розумінні – саму бюрократичну складову цих бібліотек, а власне бібліотеки хай залишаються 🙂 А підпорядкувати їх тим міським ЦБС, де вони знаходяться. Досвід США, наприклад, ніколи не знав і не знає такої бюрократичної ланки і ставляться за приклад. То може пан Соприкін хоч тепер, після цієї публікації, оголосить про саморозпуск своєї бюрократії? А якщо не захоче, то напустити на нього каральний меч США, щоб заморозили його закордонні рахунки і не видавали візи при спробі поїхати до США чи до Європи. Така бібліотечна структура – рудимент радянської доби.
Каждый мнит себя стратегом, видя бой издалека 🙂
Объективная=ketrin=Віктор=Олена з Хмельницького: Ну навіщо ж аж так старатися? Навіщо одній і тій самій людині писати під різними ніками? Наскучило навчатися, то не навчайтеся… Не цікаво читати – не читайте! Навіщо підбурювати? І ще: УБа не є партнером ALA, на жаль. Бо це – поважна професійна організація, яка опікується розвитком бібліотечної справи. Позитивне треба запозичувати, що не підходить – відкидати, а для цього треба знати, щоби приймати свідомі рішення.
Нагадую також про правила щодо цього блогу:
Будь ласка, при коментуванні дотримуйтеся таких правил:
• Коментарі мають відповідати темі, визначеній у відповідному пості.
• Забороняється використовувати ненормативну лексику, ображати інших користувачів блогу, виявляти будь-які прояви нетерпимості.
При невиконанні цих вимог модератор має право видалити коментар без будь-яких попереджень.